Årets Fridolin 2016: Bildkonstnären Meg Ersbacken-Engman

Årests Fridolin 2016: Meg Ersbacken-Engman

      Jag målar en bild,
      en skär och mild,
      en ingen vet,
      en hemlighet


I melodiskt milda färger tolkar Meg Ersbacken Engman de nordiska landskap som har en
central plats också i Karlfeldts lyrik. Dalarnas och Bergslagens skogar sjunger i blånande
toner. Över plöjda, grafitgrå gärden ger ljusblå himmelskupa rymd. I ö-landskapens karga
kustlinjer möter strändernas stenar och grånade timmerhus vågslagen från havet. Horisonten
förmedlar känslan av oändlighet.

Meg Ersbacken Engman använder själv uttrycket “Det ensamma Landskapet….”, säger att
hon vill skildra det eviga landskapet – det orörda – tysta – oföränderliga – i sparsam färgskala med många nyanser. Tilltalet är lågmält. Motiven inbjuder till meditation. Bakom den synbara harmonin, lurar lynnigheten i vindar och faran i människans ovarsamhet med naturen.

Meg Ersbacken Engman har rottrådar djupt fästa i Folkarebygden. Här är hon född och här
är hon sedan mer än trettio år yrkesverksam som bildkonstnär.

Med konstnärliga talanger och seriösa ambitioner gav den unga Meg Ersbacken sig ut i Sverige. Hon studerade vid Leksands folkhögskola, vid Orrefors glasskola och vid Konstfack i Stockholm. Hon återvände sedan hem till sin barndomsby Lilla Dicka, där hon tillsammans med sin man skapade ett konstnärshem med ateljéer, galleri och bostad.

Meg Ersbacken Engman har utvecklat ett särpräglat måleri, där penseln för 140-gradigt bivax
och paraffin över stora dukar som sedan, gång på gång, dränks i färgbad. De blåtonade
batikbilderna med ljuset i fokus har blivit ett av Megs signum, och i hundratals hem, vida över
Sverige, finns en ”Megtavla”.

Sedan mer än tjugo år arbetar Meg Ersbacken Engman också med akvarellmåleri, i eget skapande och i kurser för amatörmålare, och här var professorn i akvarellteknik Arne Isacsson inledningsvis en betydelsefull mentor och inspiratör. Hon uttrycker sig även genom grafik och kollage. Hennes senaste stora soloutställning, ”Stamtavlor”, förde betraktaren närmare träden, ja, in i träden och skogarnas minnen av människors närvaro och drömmar.

Som konstnär bidrar Meg Ersbacken Engman till att synliggöra vyer och företeelser som annars ter sig vardagliga. Hennes konstnärshem, öppna ateljé, konstutställningar och konstkurser bidrar till ett levande lokalt kulturliv. I sitt långsiktigt hållbara konstnärliga yrkesutövande och företagande är hon en förebild för unga med längtan till konstlivet.